New Book and Documentary about Fairuz (April 2023) وطن اسمه فيروز

 

E-Book available for free (see below)

To celebrate Fairuz's 88th year, thirty-five writers from different Arab countries have published a book about the phenomenon of the legendary Lebanese singer who still resides in Lebanon today.

Titled A Homeland Named Fairouz, the book is accompanied by a video that connects the articles along with an eloquent narration and stunning digital editing.

You can order a free electronic copy of the book (300+ Pages) from مؤسّسة الفكر العربي Arab Thought Foundation or at https://arabthought.org/site/book-form

The video is available below or on YouTube at https://youtu.be/o_04tdJN3Ow


For more info about this project (in English) see THIS LINKوطنٌ اسمه فيروز 

"وطنٌ اسمه فيروز"

مؤسّسة الفكر العربي تطلق إصداراً خاصّاً من "أفق" احتفاءً بمسيرة فيروز الفنّية الاستثنائيّة وتراث الرحابنة الإبداعي في عملٍ جماعيٍّ هو الأوّل من نوعه، تطلّ مؤسسة الفكر العربي على العالم المدهش لأيقونة غنّت وطناً. 

هو لبنان والعالم العربيّ والعالم المثاليّ الذي تخيّله الرحابنة، وتولّت فيروز نقلنا إلى ساحاته وفضاءاته. تحت عنوان "وطنٌ اسمه فيروز"، تُطلق مؤسّسة الفكر العربي إصداراً خاصّاً من دوريّة "أفق"، يتضمّن مجموعةً من المقالات والدراسات والشهادات التي تتناول مختلف جوانب مسيرة فيروز الغنائيّة ورحلتها الفنيّة، وزيّنت الإصدار باقةٌ من الرسومات المستوحاة من حياة فيروز وأغانيها، بمشاركة كوكبة من الكتّاب والباحثين العرب الذين أجمعوا على الاعتراف بفرادة فيروز، صوتاً وأداءً، وبعبقرية الرحابنة، نصوصاً وألحاناً وموسيقى..

ويأتي هذا الإصدار كبادرة تكريمٍ للسيّدة فيروز وتقديراً لجهود الذين أسهموا في اكتشاف موهبتها الفريدة وإطلاقِ مسيرتها الفنيّة المتألّقة وفي طليعتهم ثلاثيّ الرحابنة، منصور وعاصي وزياد.يأخذنا الإصدار في رحلة شيّقة وممتعة نتعرّف خلالها إلى إرث فيروز والرحابنة. تبدأ الرحلة بإطلالات عامّة حول "امرأة شرقيّة أيقظت القلوب"، و"أعطت الأُغنية اللّبنانيّة هويّةً مستقلّةً". نعرّج بعدها على الكلمات في أغاني فيروز ونصوصها المستقاة من ديوان الشعر العربيّ، كما من تجارب الشعراء المعاصرين، وقد اجتمعت فيها بصورةٍ مبهرةٍ ثنائيّات التراث والحداثة، الرومانسيّة والواقعيّة، المحلّي والعربيّ، فضلاً عن الأبعاد الإنسانيّة الكونيّة. ويفرد المؤّلفون حيّزاً واسعاً لرصد الدلالات الوطنية والقومية للعالم الرحبانيّ المبتدَع، وقوّة حضور المدن والبلدان العربيّة في الأغنية الفيروزيّة، وما كان لها من دورٍ بارزٍ في تثبيت الحقّ الفلسطيني بالأرض والعودة. 

ونجدُ في طيّات الإصدار إضاءةً على الصلاة في أغاني فيروز وما تجسّده تلك الأيقونة الروحيّة - الفنيّة من سابقةٍ قلّ نظيرها لجهة الجمع بين الغناء والترتيل. قبل أن ننتقل إلى دور السيدة فيروز في السينما وعلى خشبة المسرح، حيث نتعرّف إلى الشخصيّات التي أدّتها فيروز في الأعمال الدراميّة، فضلاً عن "ثلاثيّة فيروز السينمائيّة" التي أضفت على مسيرتها المزيد من التنوّع والنجاح. المحطّة التالية في رحلتنا هذه عنوانها حضور فيروز على الصعيدَين العربي والعالمي، حيث يتحدّث المؤلّفون عن علاقة فيروز بالجمهور المصري وموقعها لديه، فضلاً عن مساحةَ الضوء التي تحتلّها في الخليج العربيّ، كما يمرّ أحدهم على وجهة نَظرٍ جزائريّة حول فيروز، ويقدّم آخر مقاربةً منهجيّةً بين "فيروز وأمّ كلثوم" مبيّناً أوجهَ الائتلاف والاختلاف التي أدّت إلى ولادة تيّار موسيقيّ لبنانيّ مستقلّ عن نظيره المصري. كما يخصّص الإصدار مساحةً للتعبير الذاتي عن علاقة المستمع بفيروز من خلال شهادات الكتّاب التي تتحدّث عن فيروز بوصفها "نجمة الأجيال المتعاقبة"، مُلقيةً الضوء على أسباب استمراريّة هذه النجوميّة على مدى سبعة عقود متتالية، استقرّت خلالها أغنيات فيروز بعمق الوجدان ودائرة التذوّق المتجدّد. أخيراً، وبين السيرة والمسيرة، نقرأ عن بدايات المشروع الرحبانيّ وعن تطوّره ومآلاته وإرثه المتماوج بين اليوتوبيا والدستوبيا. كما نقرأ عن صوت فيروز الذي أتى، عبرَ المثلّث الرحباني، محمولاً على تغييراتٍ عميقة في المُجتمع اللّبناني وتطلّعاته. 

يسعى هذا الإصدار، من خلال تعدّد الكتّاب وتنوّع مقالاتهم ومقارباتهم، إلى الإحاطة بتجربة فيروز من مختلف جوانبها، ما يجعله مرجعاً يرفد قرّاءه بالجديد والمفيد والممتع. أمّا اختيار ظاهرة فيروز والرحابنة بالذّات موضوعاً لهذا الإصدار الخاصّ "فلأنّهم خير مَن يمثّل وجهاً من ألمع وأجلى وجوه منظومة المشترَكات الثقافيّة العربيّة التي لا تني مؤسّسة الفكر العربيّ تدعو، وبإلحاح شديد، إلى إبرازها والبناء عليها في المشروع الهادف إلى تحقيق التكاملِ العربي المنشود،" وفق ما جاء في مقدّمة الإصدار."وطنٌ اسمه فيروز" هو إصدارٌ خاصٌّ من دوريّة "أفق" ومتاحٌ للجميع على هذا الرابط.

للمصدر والمزيد انقر هنا


More info about this project (click here for source in English)

“Fairuz, A Homeland”; In celebration of Fairuz’s exceptional artistic career and The Rahbanis’ creative legacy--22/03/2023

“Fairuz, A Homeland”

The Arab Though Foundation Launches an Ofoq special publication

In celebration of Fairuz’s exceptional artistic career and The Rahbanis’ creative legacy

Under the title Fairuz, A Homeland,  the Arab Thought Foundation “ATF” has launched an Ofoq special publication, composed of a collection of articles, studies and testimonies on various aspects of Fairuz's career and her artistic journey. The publication is the result of the collective efforts of various Arab writers and researchers who unanimously recognized Fairuz’s uniqueness, manifested in her voice and performance, and the genius of Al-Rahbani brothers, evident in their texts, melodies and music.

This publication comes as a tribute to Fairuz, and in appreciation of the efforts that contributed to discovering her unique talent and launching her brilliant artistic career, led by the Rahbani trio: Assi, Mansour, and Ziad.

The publication takes us on a fascinating journey through the legacy of Fairuz and the Rahbanis. It begins with general spotlights on an artist who “gave the Lebanese song an independent identity”. It then places a special focus on lyrics in Fairuz’s songs, which find their roots in classic Arabic poetry, and in the experiences of contemporary poets, where we encounter the dualities of heritage and modernity, romanticism and realism, local and Arab, as well as universal human experiences.

The authors devote special attention to monitoring the underlying national and patriotic connotations of Rahbanis songs, and the prevalence of Arab cities and countries within their themes. In the folds of the publication, we read about prayer in Fairuz's songs, and the rare precedent that this spiritual-artistic icon embodies in terms of combining singing and religious recitals. The publication then inspects Fairuz roles and characters in cinema and on stage, including her parts in dramas, and the "Fairuz Film Trilogy" that added to her career more diversity and success. The next stop on our journey is entitled Fairuz’s presence on the Arab and international scenes, where the authors talk about the artist’s relationship with the Egyptian audience, as well as the space of light she occupies in the Arabian Gulf.

The publication also allocates space for self-expression in regards to the listener's relationship with Fairuz through testimonies of writers who described the artist as "the star of successive generations", shedding light on the reasons behind the continuity of her stardom over seven consecutive decades, during which Fairuz's songs settled in the depth of listeners’ sentiments and their renewed taste.

Finally, and within the theme of biography and career, we read about the beginnings of the Rahbani project, its development, outcomes, and undulating legacy between utopia and dystopia. We also read about the voice of Fairuz, who came, within the Rahbani triangle, bearing on profound changes in Lebanese society and its aspirations.

Through the multiplicity of writers and the diversity of their articles and approaches, this publication seeks to encompass the experience of Fairuz in all its aspects, which makes it a reference that provides its readers with novel, useful and interesting information. As for the choice of Fairuz and the Rahbani phenomenon, it is “because it represents a manifestation of the Arab cultural commons that ATF insists on, with the aim of achieving the desired Arab integration,” as stated in the publication’s foreword.

"Fairuz, A Homeland" is an Ofoq special publication and is available to all via this link.

Ramzi Salti: Talks, Lectures, Events

Arabology Podcasts by Ramzi Salti: Scroll ⬇

Arabology Interviews by Ramzi Salti

Arabology YouTube Channel Videos

POPULAR POSTS

Jordanian Artist Tamer Al Ahmar Revives Cultural Icons in Unique Ways

Film Discussion + Free Screening of "When Monaliza Smiled" on July 22, 2020 (Stanford by Zoom)

Top 20 (alternative) Arabic Songs of 2014 Spotlighted on Arabology

Hatem Shaheen Talks about the Success of his Jordanian Hair Salons حاتم شاهين يتحدث عن قصة نجاح صالونه المميز في عمان - الاردن

Video Recording: Ramzi Salti in Conversation with Director Fadi Haddad (July 2020)

List of Arabology’s Top 30 Songs of 2020 (Includes YouTube Playlist)

Dr. Ramzi Salti Interviewed about His Teaching Career, Radio Show, and Arabic Music

أميرة البيلي والقصيدة التي أبكت مصر(أنا مليت)

Some of Ramzi Salti's Arabology guests